Veelgestelde vragen – Huishoudhulp

Komt steeds dezelfde thuishulp bij mij thuis werken?

Indien je tevreden bent over de thuishulp die wij je aanbieden, dan wordt dit jouw vaste thuishulp. Bij afwezigheid van deze thuishulp kan je naar eigen wens en op voorwaarde van beschikbaarheid beroep doen op een vervangende thuishulp.

Moet ik thuis zijn als mijn thuishulp komt?

Je hoeft niet thuis te zijn. De thuishulp kan zelfstandig taken uitvoeren in jouw woning. Wel is het belangrijk dat de thuishulp tijdens jouw afwezigheid de woning zelf betreden kan.

Tijdens het eerste bezoek van jouw thuishulp wordt jouw aanwezigheid wel verwacht. Zo kan je kennis maken met de thuishulp en een rondleiding geven in jouw woning. De uit te voeren taken kan je samen overlopen en ook andere afspraken (sleutel van de woning/ poetsmateriaal/communicatie…) kunnen worden gemaakt.

Heel belangrijk is dat de thuishulp wordt gewezen op de risico’s in jouw woning. Voorbeelden van risico’s zijn: steile trap, trap zonder leuning, gladde vloer, losliggende tapijten, laag plafond, kapotte stekker, loshangend stopcontact, … We gebruiken hiervoor steeds een Veiligheidsfiche.

Welke taken mag mijn thuishulp uitvoeren?

Afhankelijk van jouw behoeften helpen we je bij volgende taken: poetsen,strijken en wassen, boodschappen, koken en klein verstelwerk.

Meer gedetailleerde informatie vind je op onze pagina Thuishulp.

Kan ik een bewijs van afgifte hebben als ik mijn papieren dienstencheques overhandig aan mijn thuishulp?

Je kan hiervoor ons document Afgiftebewijs gebruiken.

Bij gebruik van elektronische dienstencheques is een afgiftebewijs overbodig. Elektronische dienstencheques zijn veel gebruiksvriendelijker, 100 % veilig en kan je niet kwijt geraken.

Moet ik een huissleutel geven aan mijn thuishulp?

Dat is jouw vrije keuze. Uiteraard speelt wederzijds vertrouwen hierbij een belangrijke rol. Veel klanten overhandigen een sleutel omdat ze zelf niet telkens aanwezig kunnen zijn om de thuishulp toegang te verlenen tot hun woning.

Ons document Sleutelcontract kan door de thuishulp worden ondertekend, indien je een sleutel overhandigt.

Is mijn thuishulp verzekerd tegen arbeidsongevallen?

Ja. De thuishulp is via ons verzekerd tegen arbeidsongevallen. Je hoeft hiervoor geen extra kosten te betalen.

Wat als mijn thuishulp schade veroorzaakt?

We hebben een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering om eventuele schade te vergoeden. Een franchise is van toepassing voor ongevallen in het kader van BA. We ijveren steeds voor een correcte oplossing.

Schade kan aan ons worden gerapporteerd via het document Aangifte schadegeval.

Wat als ik met vakantie ga en mijn thuishulp niet hoeft te komen?

Je brengt zowel het kantoor als de thuishulp hiervan op de hoogte. Door dit tijdig te doen, hebben wij voldoende kans om een tijdelijke vervangpost te zoeken voor jouw thuishulp.

Wat als mijn thuishulp ziek is of zelf met vakantie gaat?

De thuishulp brengt je zelf op de hoogte van diens afwezigheid wegens vakantie. Bij ziekte contacteren wij jou, zodra de thuishulp ons heeft ingelicht.

Naar eigen wens kan je beroep doen op vervanging tijdens de afwezigheid van jouw thuishulp. Dit op voorwaarde van beschikbaarheid.

Op feestdagen wordt er niet gewerkt. Een overzicht van de feestdagen vind je hier.

Veelgestelde vragen – Overige categorieën

Vragen over COVID-19

Huishoudhulp tijdens een uitbraak van Covid-19? Ja dat kan, mits naleving van de nodige maatregelen. Vind hier het antwoord op veel gestelde vragen om een veilige tewerkstelling tijdens Covid-19 te kunnen garanderen.

Vragen over dienstencheques

Dankzij dienstencheques kan je voordelig van huishoudhulp genieten. Wist je dat dienstencheques fiscaal aftrekbaar zijn? Er bestaan papieren dienstencheques, maar elektronische dienstencheques zijn veel gebruiksvriendelijker.