Dienstencheques worden uitgegeven door het bedrijf Sodexo. Meer informatie over de bestelling vind je op onze pagina Dienstencheques.
Voor de eerste 400 dienstencheques die je aankoopt betaal je 9€ per dienstencheque. De laatste 100 hebben een eenheidsprijs van 10€.
Je geniet van een belastingvermindering van 20%, wat overeenkomt met 1,80€ per dienstencheque, voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon. Een dienstencheque van 9€ kost in werkelijkheid dus maar 7,20€ na belastingvermindering.
Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op deze belastingvermindering voor de dienstencheques die ze onder hun eigen naam aankopen. De maximumbedragen gelden per jaar en per persoon.
Daarom is het dus belangrijk dat beide partners elk hun eigen gebruikersnummer hebben bij Sodexo.
Jaarlijks op 1 april ontvang je van Sodexo een fiscaal attest dat je bij jouw belastingaangifte moet voegen om van bovenstaand fiscaal voordeel te genieten.
Er is per gebruiker een aankooplimiet van 500 dienstencheques per kalenderjaar.
Per gezin is er een aankooplimiet van 1000 dienstencheques. Voor bepaalde categorieën personen is de limiet opgetrokken tot 2000 dienstencheques per kalenderjaar.
Meer informatie hierover vindt u hier.
Dienstencheques blijven 1 jaar geldig.
Op papieren dienstencheques staat de vervaldatum vermeld.
Voor elektronische dienstencheques kan je de vervaldatum vinden in jouw elektronische portefeuille onder de titel “Mijn elektronische portefeuille”.
Je kan geldige – niet vervallen – dienstencheques omruilen voor nieuwe dienstencheques of een aanvraag tot terugbetaling van dienstencheques indienen.
Dienstencheques waarvan de geldigheidsdatum is verstreken, zijn niet ruilbaar en kan je ook niet meer terugbetaald krijgen. Meer informatie over wat je moet doen bij deze bijzondere gevallen vind je hier.
Meer informatie over wat u moet doen bij deze bijzondere gevallen vind je hier.
Je koopt best onmiddellijk nieuwe dienstencheques aan, zodat je de – achterstallige – betaling van de prestatie snel in orde kan maken.
Voor elke geleverde prestatie die je niet onmiddellijk betalen kan, overhandig je de thuishulp een correct ingevulde en handgetekende Tegoedverklaring.
Dit document dient als bewijs voor de geleverde prestatie. Na ontvangst van jouw bestelling maak je de achterstallige dienstencheques over aan Primahome. De tegoedverklaring wordt dan verwijderd.
Na een geleverde prestatie registreert en valideert Primahome het aantal gewerkte uren. In jouw elektronische portefeuille vind je hierna de datum terug waarop de prestatie werd verricht en het aantal gepresteerde uren.
Je ontvangt bovendien een e-mail met de vraag om de ingevoerde prestatie te bevestigen. Indien je niets onderneemt dan wordt deze prestatie automatisch bevestigd, waardoor de betaling met dienstencheques ook automatisch volgt.
Een foutief ingevoerde prestatie kan je eenvoudig na invoer van de prestatie betwisten.
Zodra de prestatie werd bevestigd, zal de juiste hoeveelheid elektronische dienstencheques automatisch uit jouw portefeuille gehaald worden om de prestatie te betalen, op voorwaarde dat je over voldoende dienstencheques beschikt. Is dat niet het geval, dan ontvang je per e-mail een uitnodiging om jouw portefeuille aan te vullen door nieuwe dienstencheques aan te kopen.
Vanaf 1/1/2016 moet een nieuw rekeningnummer (Sodexo) gebruikt worden, namelijk:
Andere bankrekeningnummers (Sodexo) zijn vanaf 1/01/2016 niet meer bruikbaar. Vergeet dus ook uw eventuele doorlopende opdracht niet te wijzigen.
Vragen over COVID-19
Huishoudhulp tijdens een uitbraak van Covid-19? Ja dat kan, mits naleving van de nodige maatregelen. Vind hier het antwoord op veel gestelde vragen om een veilige tewerkstelling tijdens Covid-19 te kunnen garanderen
Vragen over huishoudhulp
Een huishoudhulp mag bij je thuis komen poetsen en strijken. Maar wist je dat er nog andere toegelaten activiteiten zijn? Heb je interesse in huishoudhulp maar heb je hierover toch een aantal praktische vragen? Lees hier het antwoord op vragen die vaak worden gesteld.