6 tips bij jouw keuze voor een prima dienstenchequebedrijf

Er zijn veel bedrijven die huishoudhulp met dienstencheques aanbieden. Van kleine bedrijven tot zeer grote spelers die in heel Vlaanderen actief zijn.

Maakt het dan niet uit bij welk bedrijf je aanklopt, voor hulp bij je thuis? Toch wel…

Het staat buiten kijf dat het voornamelijk de huishoudhulp is die een klant tevreden maken kan. Prima hulp bij je thuis, daar draait het nu eenmaal om. Maar ook de dienstverlening vanuit het bedrijf zelf speelt een rol.

Hierbij een aantal tips die je kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze voor een prima dienstenchequebedrijf.

1. Lokale aanwezigheid

Heeft het bedrijf een kantoor dicht bij jou thuis? Prima! Binnen een straal van 15 à 20 km rond het kantoor is een kwalitatieve dienstverlening aanbieden zeker goed mogelijk.

De meeste huishoudhulpen zijn woonachtig in dezelfde regio als waar het kantoor gelegen is. Veel meer dan klanten komen huishoudhulpen regelmatig persoonlijk op bezoek in het kantoor. Om te solliciteren uiteraard, maar ook voor administratieve zaken, persoonlijke begeleiding, voor het inleveren van dienstencheques… een persoonlijk bezoek is dan zeker welkom.

Met vele huishoudhulpen actief in dezelfde regio is het vinden van vervanging, wanneer jouw vaste huishoudhulp eens afwezig is, een pakje eenvoudiger. Werk in de eigen buurt past daarenboven vaak beter in de agenda van huishoudhulpen en de kans op vertraging onderweg is kleiner. Ook de kans op personeelsverloop is hierdoor kleiner, waardoor je meer regelmaat kan verwachten in de dienstverlening bij jou thuis.

Woon jij binnen een straal van 15 á 20 km rond de stad Antwerpen of de stad Lier?

Lokale aanwezigheid van Primahome:

2. Wachttijden

De kogel is door de kerk! Je hebt besloten om professionele hulp in huis in te roepen. Je hebt er zelf geen tijd meer voor, of je bent het beu, het wordt wat zwaar, of je wil gewoon meer vrije tijd. Wat de reden ook mag zijn, als je eindelijk de stap zet en huishoudhulp aanvraagt, ben je in blijde verwachting. Je wil graag snel verder geholpen worden.

Als je dan lange tijd niets meer verneemt, dan weegt jouw poetsvod week na week toch telkens zwaarder hoor…

Vraag bij jouw aanvraag anders goed na of er een (lange) wachtlijst is. Zo weet je duidelijk waar je aan toe bent.

Wachttijden kunnen uiteraard oplopen wanneer er te weinig hulpaanbod is. Ofwel ligt het kantoor waar je een aanvraag doet te ver uit je buurt, ofwel is er meer vraag naar hulp dan dat er helpende handen zijn.

Wanneer er veel huishoudhulpen actief zijn vanuit een kantoor in je regio, dan is de kans overigens groter dat je hier snel verder geholpen kan worden. Buiten de continue aanwerving van nieuwe prima huishoudhulpen is er vaak ook wel extra tijd beschikbaar bij reeds bestaand personeel.

Woon jij binnen een straal van 15 á 20 km rond de stad Antwerpen of de stad Lier en beland je niet graag op een lange wachtlijst?

Snel huishoudhulp vinden via Primahome:

3. Extra kosten

Primahome rekent geen extra kosten aan. Je betaalt 1 dienstencheque per gepresteerd uur. Geen kleine letters. Volledig transparant.

Maar dat is helaas niet overal het geval. Veel bedrijven rekenen extra kosten aan. Vraag goed na om welke kosten dit dan gaat en volgens welke regelmaat deze betaald moeten worden.

Wil jij graag enkel met dienstencheques betalen, dus gewoon 1 cheque per gewerkt uur? Betaal je dus liefst geen extra kosten?

Geen extra kosten bij Primahome: 

4. Persoonlijk huisbezoek

Wordt er een huisbezoek gepland bij de opstart van huishoudhulp bij jou thuis? Komt een verantwoordelijke op bezoek om de dienstverlening van het bedrijf te bespreken en om allerlei zaken te overlopen, zoals bijvoorbeeld een veilige tewerkstelling? Prima!

Sommige klanten kennen ondertussen goed de werking van het systeem dienstencheques, maar toch biedt een persoonlijke begeleiding voordelen. En het is ook gewoon plezant om te weten met welke kantoormedewerker je soms aan de telefoon hangt.

Echter, niet elk dienstenchequebedrijf doet aan huisbezoeken. Vaak wordt alles vanop afstand besproken en wordt de opstart van huishoudhulp bij jou thuis niet persoonlijk begeleid.

Heb jij graag een huisbezoek van een verantwoordelijke tijdens de opstart van huishoudhulp bij jou thuis?

Aanbod van persoonlijk huisbezoek bij Primahome:

5. Opleiding en begeleiding

Poetsen, strijken, de was doen, … het klinkt eenieder misschien bekend, maar het werk is daarom nog niet evident. Tijdens de selectie van kandidaat huishoudhulpen wordt best rekening gehouden met het belang van kwalitatieve huishoudhulp bieden aan klanten.

Dat hoeft echter niet te betekenen dat iemand met weinig ervaring geen kans maakt om te starten als huishoudhulp. Of dat iemand met jarenlange poetservaring niets meer bij te leren valt. Je kan immers ook iets fout aangeleerd krijgen, wat je op langere termijn zuur opbreken kan. Een ontsteking aan je polsen bijvoorbeeld, omdat je een dweil of doek telkens verkeerd uitwringt.

Het geven van opleiding wordt gestimuleerd binnen de sector dienstencheques. Prima!

Er is een ruim gamma aan opleidingen waar een bedrijf op kan intekenen. Ergonomie, huishoudelijk strijken, poetstechnieken, werkorganisatie, communicatie, veiligheid op de werkvloer… om maar enkele interessante voorbeelden te geven. Klassikale opleidingen, of individueel op de werkvloer.

Desondanks zetten sommige bedrijven hier minder op in. Er wordt dan meer voortgegaan op de eigen kunde van het personeel.

Kwalitatieve dienstverlening gaat daarenboven verder dan het geven van opleiding aan huishoudhulpen. Primahome hecht ook belang aan een prima opvolging vanuit de kantoren. Snelle en duidelijke communicatie bijvoorbeeld, of het vinden van vervanging bij afwezigheid van je huishoudhulp. Maar ook een correct gehoor geven aan klachten en het individueel begeleiden van huishoudhulpen.  Allemaal aandachtspunten waar Primahome belang aan hecht.

Sterke teams kunnen maar gevormd worden door te leren samenwerken en aandacht te hebben voor ieders kwaliteiten. Ook de kantoormedewerkers van Primahome mogen rekenen op een degelijke begeleiding.

Zoek jij een bedrijf dat aandacht heeft voor kwalitatieve dienstverlening?

Persoonlijke begeleiding en opleiding bij Primahome: 

6. Reputatie

Een tevreden dame die ligt te zonnen, stoefend over haar poetshulp, tegen de buurvrouw die de was zelf aan het uithangen is. Of die tevreden man die tussen pot en pint aan de toog vertelt dat hij blij is dat hij thuis ein-de-lijk niet meer moet helpen poetsen…

Mond-tot-mond is de beste reclame, zegt men vaak. Veel nieuwe klanten komen inderdaad vaak langs deze weg bij Primahome terecht.

Vandaag vind je echter ook vaak online heel wat info terug over de reputatie van een bedrijf. Op sociale media of via online beoordelingssystemen geven klanten en personeel steeds vaker hun mening over de dienstverlening van een bedrijf.

Ben je op zoek naar de reputatie van een bedrijf? Vind je hier online iets van terug?

Online beoordelingen van Primahome:

We vatten onze tips, bij de keuze voor een prima dienstenchequebedrijf, graag nog eens kort samen:

– Let op de lokale aanwezigheid

– Vraag na of er (lange) wachttijden zijn

– Zoek uit hoeveel je betaalt voor huishoudhulp

– Persoonlijk huisbezoek bij opstart is nuttig

– Er moet voldoende aandacht zijn voor opleiding en begeleiding

– Ga op zoek naar de (online) reputatie van een bedrijf

We hopen dat je een prima keuze maakt!

Terug naar overzicht